Afbeelding vis die uit computer springt
VISW3B is een buro voor webdesign in Amsterdam. Jeroen Visbeek ontwerpt en bouwt websites voor een voordelige prijs.

Hoe vinden zoekrobots mijn website?

Een professie binnen het webdesign

Google Page Rank Het marktaandeel van zoekmachines in 2012 in Nederland. Google heeft het monopolie.

Bij veel websites komt 50 - 70 % van de bezoekers binnen via een zoekopdracht bij een zoekmachine. Webpagina's kunnen zo worden geschreven of gemanipuleerd dat deze voor bepaalde trefwoorden hoog scoren bij een zoekmachine. De zoekmachineoptimalisatie (Engels: search engine optimization of SEO) is de belangrijkste manier om websites te promoten. VISW3B ontwerpt optimale websites voor zoekmachines.

Hoe de zoekmachines precies hun zoekresultaten rangschikken is het geheim van de smit. De volgende factoren spelen een rol:

  • Linkbuilding
  • De zichtbare en onzichtbare inhoud van de website
  • De 'verversing' van de website
  • Let op frames, bitmaps, Flash, laattijd en de structuur

Sommige trucjes zijn niet geoorloofd. De makers van zoekmachines treden hard op tegen black hat (tegen de regels) SEO. Soms worden als sanctie websites zelfs tijdelijk uit de index van de zoekmachine verwijderd.

Linkbuilding

Google Page Rank Google PageRank werd vroeger zwaar overschat. Tegenwoordig vermoedt men dat de PageRank niet de positie in Google bepaalt. De PageRank van een website is een waarde in de vorm van een getal van 1 tot 10, gegeven door Google. Dit getal is grotendeels gebaseerd op het aantal en de kwaliteit van de links naar de website. Wel is het zo dat een hoge PageRank het linkbuilding makkelijker maakt omdat webmasters altijd even naar de PageRank van een website zullen kijken wanneer er eventueel een linkruil gedaan kan worden. Je kunt PageRanks op verschillende manieren checken, bijvoorbeeld met de Google Toolbar icoon link open nieuw venster.

Linkbuilding is het generen van links op andere sites naar jouw site (ook wel backlinks). Het is zonder twijfel het grootste onderdeel binnen de zoekmachineoptimalisatie. Er zijn heel veel methoden en het is behoorlijk arbeidsintensief. Er zijn speciale bureaus die het werk (vaak met search engine spam) voor je kunnen doen maar als de zoekmachines daar achter komen is het weer nadelig.

In het pre-Googletijdperk werd slechts het aantal backlinks door zoekmachines geteld als populariteitsgraadmeter voor een bepaalde webpagina. Met de opkomst van het PageRank-algoritme van Google wordt niet alleen de absolute hoeveelheid backlinks naar een bepaalde webpagina geteld maar ook de individuele waarde van elke backlink. Het is belangrijk dat een website met de backlink over ongeveer hetzelfde onderwerp gaat. Een backlink op een populaire website (Wikipedia, Facebook, YouTube, Google, MySpace, Flickr, online kranten enz.) wordt hoger gewaardeerd dan een link op een website met een lage PageRank.

Er bestaan vele methoden om links naar een website te genereren, zoals:

  • Het aanmelden van een website bij relevante startpagina's
  • Het plaatsen van waardevolle content op een website, waardoor mensen een link naar de webpagina vermelden
  • Het aanbevelen van een nieuwswaardige webpagina op een website voor social bookmarking
  • Het actief participeren op weblogs en gebruikersfora door in het blog- of forumartikel een link te plaatsen (hoewel hier vaak gebruik wordt gemaakt van de Nofollow-tag)
  • Het verspreiden van artikelen en persberichten
  • Het uploaden van bestanden naar websites voor het delen van documenten
  • Het uploaden van een ludieke promotiefilm op videowebsites zoals YouTube
  • Het schrijven van artikelen op websites van anderen (guest writing)
  • Het laten schrijven van artikelen door bezoekers (bijvoorbeeld een productbeoordeling)
  • Het uitwisselen van links (AB-linkruil)

De meest effectieve linkbuildingtactiek is de ABC-linkruil. De ene partij heeft één website en de andere partij heeft er twee. Alle drie de sites moeten over hetzelfde onderwerp gaan waardoor ze in de ogen van de zoekmachine relevant voor elkaar zijn. Bij een ABC-linkruil worden website A en B met elkaar gelinkt via website C. Het grote voordeel van deze vorm van linkruilen, is dat Google het in principe niet doorheeft dat het om een afgesproken uitwisseling gaat.

De zichtbare en onzichtbare inhoud van de website

Het gaat vooral om de trefwoorden (keyword). Ten eerste moet een aantal trefwoorden worden bepaald waarmee de website moet worden gevonden. Kies trefwoorden waarmee je je kan onderscheiden (waar nog weinig concurrentie op zit). Via deze link kan je onderzoeken welke zoektermen jouw potentiële bezoekers gebruiken. De kunst is te zoeken naar een groot zoekvolume met lage concurrentie. Je kan gebruik maken van de keyword tool van Google icoon link open nieuw venster. Verwerk vervolgens de gekozen zoekwoorden in je webpaginateksten.

Kies in het begin 2 tot maximaal 4 zoekwoorden welke relevant zijn voor je website. Blijf daarna bij je keuze. Later kunnen er meer trefwoorden worden toegevoegd. Kies geen zoekwoorden waar de concurrentie te groot is. Met woorden als 'telefoon', 'vakantie', 'massage' hoef je echt niet te beginnen zonder een gigantisch budget. Blijf realistisch.

Zoekmachines kijken naar unieke namen

Er zijn oneindig veel tools, programma'tjes, scripts en andere hulpmiddelen op het internet te vinden die je helpen met de zoekmachineoptimalisatie van je site. Bekijk op Jewebsitepromoten.nl icoon link open nieuw venster de meest handige.

Deze namen beschouwen zoekmachines als belangrijke trefwoorden voor een website:

  • De domeinnaamextentie
    Zoekmachines maken een verschil tussen www.website.nl en www.website.com.
    Als je je richt op Nederlandse bezoekers, dan heeft .nl (naast .com) de voorkeur.
  • Trefwoorden in de (sub)domeinnaam en url
    bv: www.massage-amsterdam.nl of massage.amsterdam.nl
    Zoekmachines hebben moeite met 'dynamic page parameters' in een URL, bv. www.website.nl?pagina=fotos&categorie=huizen&id=782344, beter is www.website.nl/fotos/huizen/782344.
  • Trefwoorden in de bestandsnamen
    niet images1.jpg of mas_01.jpg maar massageruimte.jpg.
  • Trefwoorden in de titel
    Iedere webpagina heeft een unieke titel. Nog vaak zie ik als titel New Page of Nieuwe pagina; een gemiste kans.
  • Trefwoorden in de pagina-ankers
    De <a> tag in de html-code
  • Laat zien wie je bent en bij wie je hoort
    Wanneer je in de tekst linkt naar andere pagina’s over hetzelfde onderwerp weet de zoekmachine bij welke community je hoort. Let er daarbij op dat je in de linktekst belangrijke zoekwoorden gebruikt.

Zoekmachines kijken naar de teksten

Zoektermen Met welke zoektermen wil je worden gevonden?

Maak je webpagina's altijd voor de bezoeker. Zet niet de zoekmachines centraal, maar bedenk wat de bezoeker het liefst leest. Wanneer je dat doet komen de zoekmachines vanzelf, die merken dat echt wel op.

  • Zorg voor relevante inhoud
    Google kent meerdere technieken waardoor ze de tekst op pagina's werkelijk goed kunnen indexeren. Zorg daarom dat de inhoud van de pagina goed is voor de bezoekers.
  • Schrijf unieke teksten
    Teksten die te veel op elkaar lijken worden door zoekmachines niet geïndexeerd (en daardoor niet gevonden).
  • Gebruik de zoekwoorden een paar keer
    Verwerk je gekozen zoekwoorden in je teksten. Zorg er voor dat het zoekwoord een paar keer in de tekst te lezen is. Gebruik het niet overdadig.
  • Zorg voor spreiding van de zoekwoorden
    Probeer het zoekwoord te verwerken in bijvoorbeeld de kopjes, titel, links, etc.
  • Gebruik het zoekwoord in verschillende variaties
    Gebruik in de tekst ook varianten van het zoekwoord. Denk daarbij aan enkelvoud, meervoud of synoniemen, kijk voor synoniemen op mijnwoordenboek.nl icoon link open nieuw venster.

Zoekmachines kijken naar verborgen informatie

In de webpagina zit informatie verborgen voor de navigatie, structuur, blinde mensen etc. Zoekmachines gebruiken deze informatie.

  • Trefwoorden in de 'meta tags'
    De metadata zijn gegevens in de webpagina die de karakteristieken van bepaalde gegevens beschrijven. Het zijn dus eigenlijk data over data. De metadata bij een webpagina kunnen bijvoorbeeld zijn: de auteur, de datum van schrijven, de uitgever, een korte omschrijving, sleutelwoorden (tags), de taal waarin de gegevens zijn opgesteld en informatie voor de zoekrobots.
  • Trefwoorden in de alternatieve tekst van afbeeldingen
    Elke afbeelding heeft een alternatieve tekst met een korte inhoud over de afbeelding.

De 'verversing' van de website

Zoekmachines waarderen een website hoger wanneer deze actueel blijft met nieuwe artikelen, producten, aanbiedingen, interessante blogs, het laatste nieuws enzovoort. Veel veranderingen is een teken dat de website 'leeft' en dat is interessanter voor bezoekers.

Let op frames, bitmaps, Flash, laadtijd en de structuur

Wat een mens van vlees en bloed wel ziet, ziet de zoekrobot soms niet.

Vermijd frames

Vroeger een veelgebruikte methode om bijvoorbeeld een menu een vaste plaats aan de linkerkant van de pagina te geven. Zoekmachines hebben moeite met het indexeren van pagina's binnen frames.

Pas op met informatie in afbeeldingen of Flash

Verstop geen belangrijke informatie in afbeeldingen of Flash-animaties. Zoekmachines 'zien' geen teksten in afbeeldingen en Flash-objecten zoals een video op YouTube.

Let op de laadtijd

Elke bezoeker wil graag een korte laadtijd, maar men vermoedt dat sinds enige tijd ook Google de laadtijd beoordeelt in de zoekresultaten. Een totale laadtijd van 1 tot 2 seconde is prima en een snelheid van 0 tot 1 is zelfs uitstekend. Boven de 3 seconde is toch wel te lang.

Afbeeldingen kunnen de laadtijd aanzienlijk vergroten. Let op de grootte en een acceptabele kwaliteit van de afbeeldingen. Alles wat van buiten de eigen server komt, vertraagt het laden. Zorg ervoor dat zoveel mogelijk, en misschien zelfs alle scripts, afbeeldingen etc. gewoon op je eigen server staan. Dan is er bijvoorbeeld nog flash, rss, xml en redirections waar je gebruik van maakt. Gebruik gewoon wat alleen écht nodig is en je komt al een heel eind.

Maak een platte structuur

Structuur website Zoekmachines indexeren alleen de eerste drie lagen in een structuur.

De homepage (de eerste pagina van een website) beschouwen de zoekmachines als de belangrijkste pagina. Hierom is het af te raden om op de homepage een (lege) welkomsttekst te plaatsen. Kom meteen ter zake. Vanaf de homepage indexeren de zoekrobots alle pagina's die twee klikken verwijderd zijn van de homepage. Nog 'diepere' pagina's beschouwen ze als onbelangrijk. Voor zoekmachines moet de structuur van de website dus plat zijn. Bij een grote website is het altijd raadzaam (voor zoekmachines en voor bezoekers) om een sitemap aan te bieden: een overzicht van alle pagina's van een website.

naar boven

Contactgegevens

VISW3B | Eerste Oosterparkstraat 36A | 1091 HC Amsterdam | 020 6163145 | info@visw3b.nl
BTW-nummer: 132447125B01

SITEMAP

Website bijgewerkt: 3 december 2014
Aan de inhoud van deze website kunnen geen rechten worden ontleend.
Alle prijzen onder voorbehoud
VISW3B is een startende onderneming en is nog niet ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.
Algemene Voorwaarden