Afbeelding vis die uit computer springt
VISW3B is een buro voor webdesign in Amsterdam. Jeroen Visbeek ontwerpt en bouwt websites voor een voordelige prijs.

Intuïtief navigeren

Bezoekers klikken op gevoel

Weddesign content Achter de links op een pagina zit de structuur van de website. In een logische structuur kunnen de bezoeker en zoekmachines makkelijk hun weg vinden.

Websites worden op heel veel manieren vormgegeven en daarom moet een nieuwe bezoeker zich altijd even oriënteren. Wat zie ik? Waar gaat het over? Wat is hier allemaal te vinden. Waar vind ik informatie? Hoe werkt het menu? Waar staan de contactgegevens? Wat gebeurt er als ik ergens op klik?

De kunst van een goed ontwerp is om de verwachting overeen te laten komen met wat er gebeurt. De relaties tussen de pagina's (de structuur) moet logisch zijn zodat een surfer impulsief kan klikken. Deze relaties ervaart de bezoeker in de navigatie: het menu en de links. Dit is je middel om je bezoekers te leiden naar de inhoud die verdeeld is over de webpagina's.

Wijs de weg

Voor de oriëntatie is het belangrijk dat de bezoeker steeds begrijpt waar hij is en hoe hij terug keren naar de hoofdpagina. Het moet steeds duidelijk zijn wat er gebeurt als de bezoeker ergens op klikt: Blijft hij binnen de website of wordt hij het internet opgestuurd, is de opgevraagde pagina een (gewone) html-pagina of komt er iets anders (bv. een pdf-bestand), opent de opgevraagde pagina in hetzelfde venster of in een ander venster?

Om te voorkomen dat je website een doolhof wordt, is het verstandig om de belangrijkste inhoud te visualiseren en het aantal keuzemogelijkheden per pagina te beperken. Bedenk per pagina met welke vervolgpagina's je de bezoeker zou kunnen bedienen en bied deze aan als een advies: Artikelen over hetzelfde onderwerp of Bij dit product kochten andere ook dit of Revelante onderwerpen of Zoekt u misschien ook...

Vaak komen bezoekers via een zoekmachine op een willekeurige pagina binnen. Op elke pagina moet het duidelijk zijn hoe de bezoekers terug kunnen keren naar de bovenliggende pagina en hoofdpagina. De bezoeker mag niet het gevoel krijgen dat hij verdwaalt. Dit kan door bijvoorbeeld met een 'broodkruimelnavigatie': een rij interne links die boven of onder aan de pagina wordt weergegeven: bv.
home >>> mode >>> heren >>> broeken

Voor de oriëntatie is het prettig wanneer de overgangen vloeiend verlopen met fade- en zoomeffecten. Interactieve tekstballonnetjes kunnen behulpzaam zijn bij het maken van keuzes. Voor het behoud van het overzicht moeten alle pagina's van de website op dezelfde manier zijn vormgegeven, ook de pagina waar betaald moet worden. Dat geeft vertrouwen.

icoon artikel extra artikel: PDF: alleen geschikt voor papier

De Chinees of een sterrenrestaurant?

Twee menukaarten Wat vind je prettiger: de menukaart boven of onder? Toprestaurants bieden altijd een beperkte keuze aan. De Chinese menukaart heeft tientallen keuzes, maar alles smaakt hetzelfde.

Het lijkt slim om in het menu op de hoofdpagina alle pagina's op te nemen. Echter; mensvriendelijke menu's bestaan uit maximaal 5 tot 7 opties. Bij meer keuzes zien mensen door de bomen het bos niet meer en neemt hun interesse af. Homo sapiens kan maximaal 7 dingen in zijn kortetermijngeheugen opslaan.

Mensen bezoeken geen websites om een menu te bestuderen. Mensen willen direct inhoud voorgeschoteld krijgen. Bedenk dat een logisch ingerichte weg geen verkeersborden behoeft. Overweeg een opzet zonder menu of meerdere menu's met links die bij elkaar horen.

Pulldown menu's (uitklapmenu's) zijn weliswaar handig om veel keuzes in te proppen, maar ze overladen de bezoeker met mogelijkheden. De keuzes zijn alleen in beeld als men er met de muisaanwijzer 'op staat'. Dat maakt het onoverzichtelijk. Professionele websites maken zeer beperkt gebruik van pulldown menu's.

Bedenk treffende namen voor de keuzes in het menu en de links. Namen als informatie, diensten, producten, home, contact, sitemap, werkwijze, over ons, inloggen, mijn lidmaatschap etc. zijn voorbeelden van bekende knopnamen bij bezoekers.

Gebruik betekenisvolle linkteksten

Het moet duidelijk zijn voor bezoekers waar een link op een webpagina naar toe leidt. Als je verwijst naar een andere webpagina, gebruik dan betekenisvolle, informatieve linkteksten:

  • Goed: 'Vraag meer informatie over de opleiding Archeologie'.
  • Fout: 'U kunt hier ‘meer informatie aanvragen over de opleiding Archeologie'.
  • En nooit: 'Klik hier voor informatie over de opleiding Archeologie'.
  • Goed: ' Lees meer over ...’
  • Fout: 'Op deze site is meer informatie te vinden over...'.
  • Goed: 'Meld je aan voor de Open Dag op 21 april'.
  • Fout: 'Je kunt je op deze site aanmelden voor een Open Dag op 21 april'.

En geen welkomstrituelen op je homepage

Negen seconden is de tijd waarin een bezoeker besluit of een website interessant is. Kom direct ter zake. Vermoei de bezoeker dan niet met een welkomstvenster. Zelfs de mooiste introductiefilms gaan na twee keer vervelen. Hiervoor moet het knopje 'skip intro' uitkomst bieden. Dit knopje vertelt de bezoeker eigenlijk dat de getoonde inhoud niet de moeite waard is om te bekijken. Ga er uit dat de bezoeker via Google snel op zoek is naar iets. Als de eerste pagina geen informatie biedt is de potentiële klant snel weg.

naar boven

Contactgegevens

VISW3B | Eerste Oosterparkstraat 36A | 1091 HC Amsterdam | 020 6163145 | info@visw3b.nl
BTW-nummer: 132447125B01

SITEMAP

Website bijgewerkt: 3 december 2014
Aan de inhoud van deze website kunnen geen rechten worden ontleend.
Alle prijzen onder voorbehoud
VISW3B is een startende onderneming en is nog niet ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.
Algemene Voorwaarden